kalfseizoen is begonnen - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu kalfseizoen is begonnen - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu

kalfseizoen is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Jordy

15 Augustus 2016 | Nieuw Zeeland, Winton

De eerst 170 koeien hebben gekalfd van de 420 koeien die moeten kalven. Toen ik hier kwam hadden er 60 gekalfd dus er hebben in een grote week 110 koeien gekalfd. Maar helaas van de 170 koeien maar 42 vaarskalfjes. Dus het is te hopen dat er komende weken meer vaarskalfjes geboren worden.

We hebben dinsdag en donderdag de droge koeien uit de krop gehaald( de koeien die minimaal 1,5 week nog moeten kalven) in de springers groep gedaan. In die groep zaten er dinsdag na het uitsorteren 130 koeien en dinsdagavond woensdag en donderdagochtend hadden er al weer 30 gekalfd en hadden we er in het krop weer 1 gekalfd dus maar opnieuw uit gesorteerd en hadden we er weer 30 bij gedaan. Dus zaten er weer 130 in. Nu op maandag zitten er nog maar koeien in de springers groep en zullen we waarschijnlijk morgen weer wat koeien in de springers groep doen. We zijn sinds zaterdag de koeien die gekalfd hebben 2x per dag eruit te halen. Eerst deden we 2x per de kalfjes eruit halen en dan de koeien die savonds gekalfd hadden de volgende ochtend eruit halen maar nu doen we de springers groep steeds in een andere wei en laten we de koeien die gekalfd hebben in de wei en gaan de andere koeien naar de melkstal om gemolken te worden.

Het is nu dus best druk hier gelukkig vandaag even wat rustiger want gister hadden we er sochtends 11 die gekalfd hadden en Bettina was een weekend vrij dus Bart en ik moesten de koeien er zelf uithalen en melken. En Martina deed de kalfjes voeren. Vandaag konden we dus het plastic van de balen weer even opruimen en er zijn vandaag weer 3 hokken bij de kalfjes vrij gekomen doordat er 28 stierkalven weg zijn gegaan. Dit scheelt weer een hoop kalfjes drinken geven. Voor hebben we de dagelijkse dingen gedaan

• 15 Augustus 2016 - 11:51

Lian Roks:

Hoi Jordy, volgens mij heb je het aardig druk. Heb je in het weekend ook wat tijd om iets voor je zelf te
    doen? Veel werkplezier !

• 15 Augustus 2016 - 14:52

Sanne:

Klinkt allemaal goed! Ben je de boerderij ook al af geweest?
    Veel plezier en succes met de kalfjes!

• 16 Augustus 2016 - 13:59

Tante Maraja:

Da's pas werken zeg Jordy. Je kunt volgens mij s'nachts goed slapen na zo'n dag arbeiten. Weer een mooi verslag. We wachten op het volgende.
    Groetjes uit Klundert.