kalveren onthorenen - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu kalveren onthorenen - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu

kalveren onthorenen

Blijf op de hoogte en volg Jordy

22 September 2016 | Nieuw Zeeland, Winton

Vrijdag zijn hier 110 vaarskalveren onthorend door Sietse en Simone 2 nederlanders.En zondagavond belden ze of ik dinsdag en vrijdag zin en tijd had om mee te helpen. Ik werd maandagavond opgehaald en heb daar geslapen. dindag kon ik dus uitslapen om half 9 zijn we naar het eerste adres gereden. Daar moesten we kalverenonthorenen injectie geven oormerken in doen bijspenen controleren en een dna test nemen zodat ze die konden opsturen. Hier moesten we 50 kalveren doen. Ik moest bijspenen controleren en ze in het kooitje doen waar ze in vast gezet worden. Om 11 uur waren we weer terug. toen even snel alles schoon gemaakt en naar het volgende adres daar 180 kalveren onthorend. De kalveren daar werden gevoerd met 12 drinkautomaten boksen. er stonden 130 kalveren op 2 boksen. Mij leek dit nogal veel kalveren op 1 boks. Toen we alles onthorend hadden zijn we gaan eten en zijn we naar Sietse en Simone hun eigen farm gegaan om te onthoren dit was 40 minuten rijden daar hebben we 50 kalveren onthorend en bijspenen gecontroleerd. heb daar nog even in de melkstal mogen kijken ze molken daar in een 30 stands swing-over. Toen zijn we terug gereden heb alles weer schoongemaakt en heb daar mee gegeten en toen hebben ze me terug gebracht.

• 22 September 2016 - 17:24

Tante Marja:

Een hele operatie op een dag. Wel mooi dat je mee mocht maken.

• 23 September 2016 - 19:53

Mark Voeten:

Die DNA test, waar dient die voor Jordy, en wat voor ras koeien melken ze daar?

• 24 September 2016 - 01:22

Jordy Voeten:

Het was inderdaad mooi om eens op andere bedrijven te kijken en zien hoe ze hier doen onthorenen

De DNA test is om te kijken welk kalf van welke moeder is omdat die mensen precies wilden weten welke ouders het zijn. Hier schrijven we het op in een boekje maar omdat de kalveren nog wel eens verwisseld worden kun je hierin een fout maken. Maar als je er vaak bij de kalfkoeien langs rijd heb je meestal wel in de gaten welk kalf bij welke koe hoort maar soms staan er 2 kalveren en 2 koeien bij elkaar en dan is het gewoon opschrijven welk kalf jij denkt dat bij welke moeder hoort. En hier melken ze kruislingen van Jerseys, Holstein en Zweeds roodbont maar meest zijn of Holstein of Jersey kruislingen