5e weekend - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu 5e weekend - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu

5e weekend

Blijf op de hoogte en volg Jordy

12 September 2016 | Nieuw Zeeland, Winton

Zaterdag moest ik om 5 uur op de moterbike zitten want ik moest koeien halen. Ik moest de 2e herd halen. Dit is de groep waar de oudere koeien in zitten. In de 1e herd zitten vooral de vaarzen. Toen ik de koeien uit de wei had heb ik de draad opgerold zodat ze bij de nieuwe break konden. De koeien krijgen elke dag 2 breaks met vers gras. Zodat ze na het melken weer vers gras kunnen eten. Toen ik alle koeien bij de melkput waren konden we gaan melken. Na het melken heb ik de juut (pickup auto) waar een 1000 liter vat in 100 liter er bij gedaan want er staan nu niet zo veel koeien in de colostrum groep ( dit is de groep van de biest koeien) en omdat er in het begin veel inzaten werd dat in een melktank gedaan speciaal voor de biestmelk. Na het eten heb ik de koeien gevoerd. en 4 koeien twijfelde we aan of ze wel drachtig waren. Die heb ik toen in de selectieruimte gezet. Daarna heb ik in de wei gevoerd en toen ik terug was de kalveren de 1e biest gegeven en zijn we gaan eten. Na het eten heb ik wat draden in de wei gezet we ze tijdens het halen in de wei een nieuwe break kunnen geven. en zijn we koeien gaan halen en gaan melken

Zondag moest ik weer om 5 uur op de bike zitten om de koeien te gaan halen. Daarna weer gemolken. Na het eten heb ik samen met Bart de springers groep gehaald en de koeien gemolken. Nadat ze gemolken waren moest Bart weg omdat Bettina dit weekend vrij was moest ik tot het melken alles alleen doen. Met het melken zou Bettina er wel zijn want Bart wist niet of die optijd terug zou zijn. Toen Bart wegging heb ik de 2 koeien die gekalfd hadden een fles gegeven. Dit is een fles die krijgen alle koeien die in 2011 geboren zijn of eerder. Deze fles moet in de bek gekapt worden. In het spul wat in de fles zit zorgt ervoor dat ze minder snel kalfziekte krijgen. Na dat de koeien de fles hadden gehad heb ik kalveren drinken gegeven. springers opgesloten. Draden gezet en om half 2 was ik binnen om te eten. Om half 3 ben ik weer naar buiten gegaan. Toen ik terug buiten was, was Bettina er weer. Toen hebben we nog even een koe gemolken die ik uit de springers groep gehaald had omdat die aan het kalven was en anders te lang in de wachtruimte zou staan. Daarna zijn we gaan melken. En toen we bijna klaar waren waren Bart en Martina weer terug en heb ik nog even met Martina de kalveren gevoerd en zijn we gaan eten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Winton

Jordy

Ik ga op stage naar nieuw zeeland. Als je het leuk vind om mij te volgen wat ik daar doe kun je dat hier lezen

Actief sinds 03 Aug. 2016
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 10022

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 26 Oktober 2016

nieuw zeeland

Landen bezocht: