geen 100 meer te kalveren - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu geen 100 meer te kalveren - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu

geen 100 meer te kalveren

Blijf op de hoogte en volg Jordy

08 September 2016 | Nieuw Zeeland, Winton

Er moeten er nu minder als 100 nog kalveren waarvan 50 koeien de kalveren niet aangehouden worden omdat die stier ze 2 weken eerder laat kalveren als een normale stier. En deze stier is geen vererft niet echt melktypische kalveren maar word gebruikt omdat die goedbeveucht en vroeger is. De 50 koeien konden daardoor toch nog een jaar langer blijven. anders word het kalfseizoen te lang en een keer moet er een einde aan komen want anders moeten er nog koeien kalveren als alles weer geinsimineerd moet worden en daar is dan geen tijd voor.

van al de 430 koeien die moesten kalveren hebben er nu dus meer dan 330 koeien gekalfd daarvan hebben we nu 108 vaarskalveren. Bart en Martina willen er zelf 110 vaarskalveren en bettina wil er eigenlijk 30 kopen maar waarschijnlijk zal bettina er niet zoveel kunnen kopen. De oudste vaarskalveren zullen eind van de week begin volgende week onthorend worden en dan zullen ze naar buitengaan omdat er dan te weinig plek zal zijn om ze allemaal binnen te houden. De kalveren gaan dan ni helemaal naar buiten er worden dan 3 hokken met kalveren kunnen dan in 2 hokken en dan nog naar buiten.

we hebben gister een rustig dagje gehad er hadden er maar 3 gekalfd. maardat was niet erg want we hadden voor de 1e keer dat ik hier nu ben echt een goede regenbui overdag. we hebben wel paar keer snachts wat regen gehad maar daar hadden we dan geen last van.

• 09 September 2016 - 21:34

Erik En Annemieke:

Deze week is je stage officieel begonnen !( maar jij hebt er al een maand opzitten)
    De grootste drukte van afkalveren is dan nu ver gedaan, maar dan begint de drukte van het insemineren weer. Hopelijk krijg je intussen nog wat tijd om van de omgeving te genieten.

groetjes pa en ma