3e week - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu

3e week

Blijf op de hoogte en volg Jordy

26 Augustus 2016 | Nieuw Zeeland, Winton

vanaf maandag zijn we een kwartier eerder begonnen met melken we beginnen nu om kwart voor 6 ipv 6 uur. We hebben eerst gemolken daarna gegeten. Na het eten springers groep gehaald . En de kalveren gehaald. Na dat de koeien gemolken waren die gekalfd hadden. Daarna Martina even geholpen met kalveren drinken geven. Toen de kalveren allemaal gezopen hadden ben ik de droge koeien en de springers groep gaan voeren. Smiddags heb ik met bart en Bettina de krachtvoer bak leeg gehaald want er zat nog voer in van vorig seizoen. (2,5 maand geleden) dat ze niet meer eten wilden. daarna even het restvoer opgeruimd en ben daarna met Bettina de springers groep naar een andere wei gebracht en de gekalfde koeien en kalfjes meegenomen. Daarna zijn we gaan melken

Dinsdag hebben we sochtends hebben we eerst gemolken daarna gegeten. Na het eten springers groep gehaald. En de kalveren gehaald. Na dat de koeien gemolken waren die gekalfd hadden. Heb ik de melkstal schoongespoten. Heb ik de springers groep en droge koeien gevoerd Toen ik 2/3 schoongespoten heeft Bettina het overgenomen en ben ik Bart gaan helpen met de schuurschoon maken want ze kwamen nieuwe grondstoffen brengen. Daarna heb ik met Bettina de springers groep naar een andere wei gebracht en de gekalfde koeien en kalfjes meegenomen. Daarna zijn we gaan melken.

Woensdag stond ik om half 6 mijn overal aan te doen en had in mijn huisje al geen licht en toen liep ik naar de melkstal ook geen licht. Toen ben ik naar Bart gegaan die de koeien aan het halen was en gezegd dat we geen stroom hadden. Bart ging toen bellen voor wat er was met de stroom. Er was ergens in de buurt een kabel gebroken. Het zou ongeveer 1 uur duren zijde ze. Na 1,5 uur gebeld en toen zeiden ze weer dat het 1 uur zou duren na 1,5 nogmaals gebeld het zou nog ongeveer 1 uur duren. Na 4,5 uur deed de stroom het eindelijk. Om 10 uur konden we dus gaan melken. Om half 12 waren we klaar met melken. Toen moesten we de springers groep nog halen en de kalveren rapen. Om 2 uur waren we klaar met die koeien melken en de kalveren drinken geven. Na het eten hebben we de biestgroep gehaald en de koeien gehaald. Daarna zijn we gaan melken. We waren uiteindelijk om 7 uur savonds binnen ipv 6 uur.

Donderdag hebben we sochtends het zelfde als normaal gedaan. Nadat we daarmee klaar waren hebben we de stierkalveren die 4 dagen oud waren uit de hokken gehaald en in een hok gezet waar ze ze konden halen. En de vaarskalveren die in dat hok zaten hebben we bij de andere vaarskalfjes gezet. Daarna ben ik de wachtruimte schoon gaan spuiten en heb nog wat restvoer opgeruimd en daarna hebben we de springers groep gehaald en zijn we gaan melken. Na het melken zijn we gaan eten. Na het eten was martina de kalveren gaan doen die doet ze normaal tijdens het melken maar omdat ze weg moest deed ze die na het eten. Maar die belden dat er een hek los was en of ik dus even kon helpen. Ik heb het hek mee helpen erop zetten en omdat ik er toch was even snel de kalveren mee gevoerd.

Vrijdag hebben we de koeien gemolken en de droge koeien gesorteerd. Er konden 38 koeien van de droge koeien groep naar de springers groep. Daarna zijn we gaan eten. Na het eten ben ik met Bettina de springers groep gaan halen en de kalfjes gehaald. Tijdens het halen waren er 2 koeien bezig met kalven die hebben we toen in de wie gedaan naast de melkstal. De biest koeien gemolken en na het melken lag er alweer een kalfje bij. Een vaarskalfje :) Er zijn er intussen al 80 vaarskalveren gelukkig zijn het er al meer aan het worden. Na het melken van de biestkoeien ben ik de kalfjes drinken gaan geven die net geboren waren. Toen die kalfjes gedronken hadden heb ik de springers groep de wei ingelaten maar moest eerst even de draad dicht doen want ze waren aan het kunstmest strooien maar de draad hadden ze niet dicht gedaan. Toen ik de draad dicht deed keek in rond zag ik een kalfje die waren we gister kwijt. Dat kalfje toen mee op de brommer mee naar huis genomen en drinken gegeven. Daarna heb ik de mineralenbak nog even gevuld en samen met bart de schotten terug gaan zetten van de kar van de buurman die Bart even geleend had om wat balen naar achter te rijden. daarna zijn we gaan eten. Na het eten hebben we niet heel veel meer gedaan als normaal.

Er hebben nu op vrijdag 300 gekalfd waarvan 80 vaarskalfjes. De melk komen ze vanaf nu elke dag halen omdat de tank anders te vol zit( dat doen ze hier overal de melk elke dag ophalen)

  • 26 Augustus 2016 - 12:24

    Erik En Annemieke:

    Zow dat is weer eens wat anders, om met een kalfje op de brommer te zitten. Gelukkig dat hij gevonden is !
    Mooi verslagje weer !

    Groetjes pa en ma.

  • 26 Augustus 2016 - 17:34

    Tante Marja:

    Al weer 3 weken om Jordy, wat gaat de tijd snel. Alweer een mooi verslag met mooie foto's.

    Groetjes uit Klundert.

  • 26 Augustus 2016 - 18:03

    Henny Konings:

    Een drukke werkweek Jordy, en vroeg op iedere dag.
    Mooie foto's

    Groetjes, tante Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Winton

Jordy

Ik ga op stage naar nieuw zeeland. Als je het leuk vind om mij te volgen wat ik daar doe kun je dat hier lezen

Actief sinds 03 Aug. 2016
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 10007

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 26 Oktober 2016

nieuw zeeland

Landen bezocht: