1e dagen - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu 1e dagen - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Jordy Voeten - WaarBenJij.nu

1e dagen

Blijf op de hoogte en volg Jordy

07 Augustus 2016 | Nieuw Zeeland, Winton

De eerste dag mocht ik bijkomen van mijn lange reis. Ik was om half 8 al wakker maar hoefde die dag nog niet mee te melken. Omdat er toen nog niet geleverd werd, werden de koeien maar 1x per dag gemolken. Toen Bart en Bettina ( een Nederlandse werknemer ) klaar waren met melken en kalfjes rapen zijn we gaan eten. Na het middageten ben ik mee naar buiten gegaan. Ik heb eerst een rondleiding over het bedrijf gehad. Ik heb toen op de Quad gereden en op de brommer. Hier word veel met de Quad en brommers gereden omdat alle koeien buiten lopen en de koeien elke dag wel een stukje moeten lopen. We zijn toen met de Quad en brommer kalfjes gaan halen uit het land. Het waren er 4 en het waren. De 1e dag heb ik voor de rest niet heel veel gedaan.

Alle koeien moeten in een paar weken kalven dus er worden nu veel kalfjes geboren. Op de 1e dag dat ik aan kwam hadden er al 60 koeien gekalfd van de 420 die moeten kalven.


De 2e dag mocht ik weer uitslapen maar ik was om 6 uur al wakker en omdat ze om 6 uur begonnen met melken ben ik maar mee gaan helpen met melken. Bart en Bettina waren net begonnen met melken toen ik aan kwam. De koeien werden voor de 1e keer 2x per dag gemolken er werd nu genoeg gemolken om opgehaald te worden. Er waren 36 koeien die gemolken mochten worden. Dit was nog geen heel rondje. De koeien worden namelijk gemolken in een 50 stands carrousel. We waren na 1 uur al weer klaar met melken en hadden de koeien al weer terug in de wei en alles was schoongemaakt. Na het eten zijn we kalfjes gaan rapen. Er hadden 8 koeien gekalfd. We hebben toen alle koeien meegenomen naar de melkstal en daar uitgezocht welke gekalfd hadden. De koeien die gekalfd hebben we toen gemolken. De biest hebben we toen aan de kalfjes gegeven. De kalfjes krijg de 1e keer 2 liter melk via de sonde zodat we zeker weten dat alle kalveren gedronken hebben. Als de kalveren drinken krijgen worden de navels ook ontsmet. Ik heb daarna met Martina samen de kalfjes die niet opgehouden worden bij elkaar gezet zodat ze deze makkelijk konden pakken. De kalfjes worden hier na 4 dagen meegenomen. Om 12 uur zouden de laatste koeien terug naar huis komen. Deze koeien hebben we toen in de wei gezet en zijn daarna gaan eten. S'middags hebben we de draad verzet zodat de koeien weer vers eten hadden. En hebben we bij de springer ( de groep koeien die elk moment kunnen kalven) een baal gras gegeven. Daarna hebben we de koeien gehaald en hebben we eerst de koeien gemolken die mee mochten in de tank en daarna de biest koeien. De melk van de biest koeien word in een speciale tank gedaan zodat je niet hele tijd met emmers rond hoeft te lopen. De biest koeien worden de 1e dag 2x per dag gemolken en daarna 3 dagen 1x per dag gemolken. Na 4 dagen word de melk gecontroleerd en als ze goed zijn mogen ze de volgende dag bij de melkkoeien waarvan de melk mee mag. Na het melken zijn de koeien terug in de wei gegaan en zijn we gaan eten



  • 10 Augustus 2016 - 11:57

    Elsa Jansen :

    Druk bezig al de eerst dagen! Kalfjes raken.. had er nog nooit van gehoord ;) zo laat ik ook nog wat! Succes daar en veel plezier!

  • 10 Augustus 2016 - 12:47

    Ellie Kools:

    Mooi verhaal Jordy! Is daar heel anders boeren dan hier lees ik wel. Nog veel werkplezier! Groetjes Frans en Ellie

  • 10 Augustus 2016 - 16:13

    Tante Marja:

    Nu nog maar 1 uur melken, Veel succes voor als alle koeien hebben gekalfd.
    Groetjes

  • 10 Augustus 2016 - 21:22

    Mark Voeten:

    Mooi geschreven Jordy, zo te lezen krijg je een mooie stage.

  • 11 Augustus 2016 - 08:31

    Ronald:

    Goed te lezen dat je goed bent aangekomen. Lijkt mij een leuke ervaring om daar te werken aan de andere kant van de wereld. Een fijne en leerzame stage nog gewenst Jordy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Winton

Jordy

Ik ga op stage naar nieuw zeeland. Als je het leuk vind om mij te volgen wat ik daar doe kun je dat hier lezen

Actief sinds 03 Aug. 2016
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 10008

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 26 Oktober 2016

nieuw zeeland

Landen bezocht: